tisdag 14 oktober 2008

Men fy tusan...

vilken resa de blev då!!! Jag bara säger det! Vi skulle ju då flyga till h:fors å tillbaka samma dag, men så de blev de inte.. Fick ett samtal om att vi inte kunde ta flyget till h:fors, men de skrev jag om redan.. Iaf.. Vi åkte Mariella till stora stan å kommer fram 09.55. Å eftersom de inte fanns en adress med dit vi skulle tappa vi ju bort oss, DUKTIGT!! Försökte titta på en karta men de va ju precis dödsdömt då vi inte hade adressen. Efter många telefonsamtal hit å dit och efter att jag har stannat en kille för att fråga vägen lyckades jag lokalisera Saluhallen å kurscentret va precis intill. Yes! Vi var äntligen framme!

Kursen gick bra, å Gitta tog ifatt alla som redan va där när vi kom, blev färdiga å allt va frid å fröjd. Överlyckliga för att vi hade så mkt tid extra! Vi gick in till centrum (eller de trodde vi iaf) när jag började titta på husnummren som inte stämde överens med dit vi skulle. VI HADE GÅTT ÅT FEL HÅLL!!! GAH!!! Va trött man kan bli.

Nåja, va å shoppa lite på H&M å Gina Tricot å mötte upp en killkompis som bor i Borgå. Han va supersnäll å sa att han kan köra oss till flygfältet så kan vi ta en fika där. Sagt som gjort började vi köra mot flygfältet.. Väl på plats å totalt slut i hela kroppen efter en massa yrande runt i kring står vi utanför å tar en cig. Gitta går in för hon va trött å hade kallt.. Lika snabbt kom hon ut igen å sa; "vet du vad?" Suck, va e de ännu som kan gå fel tänkte jag då... "Beräknad avgångstid är 21.15" säger hon då å suckar.. Ja men visst! Vi skulle ha startat 20.25 å varit HEMMA 21.15. Jajja. Går bra de här. Vi börjar traska mot incheckningen som förstås va precis i ändan av den där förgrymmade byggnaden, några kilometer till att gå. Kommer fram till incheckningen å där e några ålänningar som oxå e på väg hem med flyget. (Observera nu att vi hade fått ett mess tidigare där de stod att allt OK, ni har plats på flyget hem ikväll.) Å nu kommer de "bästa".. Fröken fräken bakom disken säger att det inte finns något flyg att komma hem med!!!! Just de, du läste alldeles rätt! Å de kommer kanske ett flyg ikväll men åtminstone imorgon men eftersom vi hade stand-by biljetter hade vi inte plats i alla fall! Kan bara ana hur mkt jag svor just vid den punkten!!!! Morr, spott å fräs! Va gör vi nu då? Förbannad som man va och bara tänkte på hur mkt tid vi egentligen hade tidigare, så skulle man bara ha vetat att inte flyget går skulle vi ha hunnit till åbo, tagit Isabella å ändå kommit hem i någorlunda tid. Nu fick vi då ringa till våra chefer å säga att vi inte kan komma på jobb följande dag för att vi inte slipper hem, sånt man tycker om att göra... Min chef tog de bra å bara skratta; "sånt händer, de löser sig nog". Tur de, men jag va ju fortfarande förbannad!

Satt oss ner, tog en kaffe å en glass.. Svor, svor och svor massor till! Då bestämde jag att vi tar första express bussen som går, åker in till åbo, övernattar hos morsan för att åka hem med Amorella följande morgon. Jupp, 5 timmar fick man sova den natten. (natten före hela 4 timmar sömn å hela dagen i H:fors)

Steg upp med tuppen, in med bussen till åbo city å sen till hamnen med en stadsbuss som va så full som en sillburk. In på båten (tog hytt oxå) strosa runt lite å sen sov vi i nästan 3 timmar. Up å käka, handla lite på taxfree å sen va de bara att stiga av för mig å raka spåret på jobb till 18.30.

Så så ser mina senaste 2 dagar ut.. Låter kul va?! *Inte har man mycket till övers för Air Åland inte!!!!!!

Tack för denna gången..

1 kommentar:

Ior utan R sa...

oj oj gumman, jag s´kulle oxå ha spottat å morrat om jag hade vart i din situation... välkommen in i den här lilla egna världen.! =)